Запазване в списъка за пазаруване
Създаване на нов списък за пазаруване

Звярът под всяко тяло или всичко, което трябва да знаете за механичния тунинг

2023-05-24
Звярът под всяко тяло или всичко, което трябва да знаете за механичния тунинг

Всеки, в чиито вени тече бензин, който усеща миризмата на горяща гума в помпата и чува звука от подскачащите клапани, знае, че колкото повече конски сили има под капака, толкова повече забавление и удоволствие. За съжаление, не всеки може да си позволи ново Lambo, Ferrari, Mustang или Porsche, а страстта към бързото шофиране и желанието да се изпитат в екстремни условия си остават независимо от класа на притежавания автомобил. Неоспорим факт е, че звукът на дванайсетцилиндров бензинов двигател е мелодия за ушите на ентусиазираните шофьори със спортен дух, а красивите силуети на ниско разположените спортни автомобили с аеродинамични форми радват окото дори на автомобилния лаик.

Ако любимото ви място (зад шофьорската седалка) е гаражът, ако гледате нещо, което е TVN Turbo или Discovery Turbo, и ако на рафта до автомобилните списания имате колекция от книги на Кларксън, едно е сигурно - механичният тунинг е нещо, за което трябва не само да знаете, но и да изучите подробно и да знаете какво можете да направите, за да направите собствения си автомобил, дори и посредствен, поне малко подобен на тези спортни бластери.

Няма съмнение, че повечето автомобили имат голям потенциал, а управлението на автомобил с повече мощност и възможности не е задължително да бъде толкова дяволски скъпо, колкото автомобилите от най-известните спортни конюшни. Единственото условие е добър и страстен механик, който ще направи вашия автомобил крал на пътя, а в случая на спортните любители - на състезателната писта.

Какво представлява тунингът на автомобила и какъв е най-добрият тунинг?
Казано на телеграфен език, това е постигане на непостижимото. Ако си мислите, че това, което са ви предложили механиците, когато са проектирали автомобила ви, е всичко, което можете да "получите" от него - може би жестоко грешите.


Механичен тунинг - в качеството и прецизността има сила
Електрическият тунинг ви позволява да регулирате софтуера на електронния блок за управление на двигателя на автомобила. Той ви позволява да издърпате още по-ефективно спортния нокът, скрит под капака на двигателя. В оригиналния софтуер на блока за управление се запазва резервът за мощност и въртящ момент, който защитава двигателя и служи като резерв в случай на екстремни натоварвания на двигателя. Двигателите с естествено пълнене могат да имат до 5% по-добра производителност, а двигателите с компресорно пълнене - до 50%! Можете ли да си представите такъв потенциал?

 

Помислете какво можете да направите, без да се ровите в двигателя - автомобилът е съставен от хиляди различни части, които могат да бъдат модифицирани или подобрени по някакъв начин - за това е механичната настройка.

Механичният тунинг, от друга страна, е всяка дейност, която помага да се разкрие това, което вашият автомобил може да прави, просто все още не може да го прави. Това са дейности, които подобряват компонентите, като например механични модификации на двигателя, разбира се, но също и модификации на трансмисията, спирачната и изпускателната система и окачването. Променя се буквално всичко, включително и изживяването при шофиране. Автомобилът получава различна динамика, сцепление, лекота на управление, но също така и повече мощност и въртящ момент, всякакви технически параметри и характеристики, които в крайна сметка позволяват да създадете автомобила на мечтите си, който се управлява перфектно, безопасно и който между другото, а може би преди всичко, прави повече от едно нещо

 

Освен това, ако направите промени по каросерията, като добавите необходимите визуални (и визуално-функционални) елементи към автомобила, имате възможност да създадете оригинална версия на модела, която да засрами дори създателите му - такива промени се наричат оптичен тунинг. Вероятно ще признаете, че някои оригинални модели изглеждат направо космически след оптичен тунинг. Комбинацията от механичен, електронен и оптичен тунинг по същество превръща автомобила в ново творение сам по себе си.

Трябва обаче да сте внимателни - има все повече гаражи и механици, които предлагат тунинг, но за да запазите автомобила си в безопасност и да постигнете не само супер резултати, но и параметри за ревизия, трябва да знаете много по темата.


Механичен тунинг - какво да промените, за да направите автомобила си още по-добър?

Нека видим какви продукти и модификации ще ви позволят да подобрите автомобила си и да извадите на показ всичко, което досега е било скрито.

 

Тунинг на изпускателната система - какво трябва да знаете
Изпускателната система е една от най-важните системи във вашия автомобил. В края на краищата работата на двигателя зависи до голяма степен от нейната производителност, дизайн и спецификации. Добре извършената модификация на изпускателната система не е лесен процес - тя изисква огромно количество знания, умения и откровено шнуровидност от страна на механика, който подбира компонентите. Въпреки това, с тази работа и инвестиции, автомобилите с атмосферно пълнени двигатели могат да увеличат производителността си с до 15%, а двигателите с турбокомпресор - с 20 до 40% по отношение на увеличената печалба.

 

Активна изпускателна система
Една от основните модификации, които могат да бъдат направени като част от механичния тунинг, е активната изпускателна система. За да се постигне по-ефективна работа на двигателя, се монтират специално проектирани дросели, които регулират звука, издаван от двигателя при работа. С помощта на контролните уреди можете да затваряте и отваряте дроселовите органи, за да регулирате нивото на звука. Електронната активна изпускателна система, от друга страна, включва монтирането на специални шумозаглушители вместо дросели. Звукът се контролира чрез специален бордови компютър или дори смартфон, където избирате конкретния звук, който искате да издава вашият автомобил.

Спортна изпускателна система
Сигурно знаете, че за да се поддържат възможно най-високите показатели на автомобила и всички системи да работят по най-добрия начин, изпускателната система често се модифицира доста сериозно. Оригиналните серийни части на изпускателната система обикновено са изработени от груби, понякога порести метали от по-нисък клас, имат сложна конструкция, извивки, конуси и в крайна сметка водят до това, че отработените газове не се отвеждат бързо и ефективно, а преминават през целия процес на филтриране през два катализатора, шумозаглушител и едва след целия процес се отвеждат извън автомобила. Отработените газове срещат съпротивление, могат да предизвикат турбуленция и всичко това се отразява на работата на целия автомобил.

Спортната изпускателна система е проектирана така, че да отвежда отработените газове възможно най-бързо, като по този начин влияе на въртящия момент. Отделните части са изработени от подходящи материали с подходяща гладкост, минимизирана и правилно подбрана геометрия и сечения. Един такъв материал, който не само осигурява дълготрайност на цялата система, но и благоприятства работата на двигателя, е киселинноустойчивата стомана, известна още като киселинна стомана. За да се заобиколи съпротивлението, което се създава при изхвърлянето на отработените газове, цялата изпускателна система често се модифицира, например чрез пропускане на каталитичния конвертор или дори пълното му премахване чрез модифициране на catback, декориране и/или монтиране на downpipe, както и чрез пълно модифициране на компонентите на спортната изпускателна система.

 

Тунинг на изпускателната система - какво трябва да знаете
Изпускателната система е една от най-важните системи във вашия автомобил. В края на краищата работата на двигателя зависи до голяма степен от нейната производителност, дизайн и спецификации. Добре извършената модификация на изпускателната система не е лесен процес - тя изисква огромно количество знания, умения и откровено шнуровидност от страна на механика, който подбира компонентите. Въпреки това, с тази работа и инвестиции, автомобилите с атмосферно пълнени двигатели могат да увеличат производителността си с до 15%, а двигателите с турбокомпресор - с 20 до 40% по отношение на увеличената печалба.

 

Активна изпускателна система
Една от основните модификации, които могат да бъдат направени като част от механичния тунинг, е активната изпускателна система. За да се постигне по-ефективна работа на двигателя, се монтират специално проектирани дросели, които регулират звука, издаван от двигателя при работа. С помощта на контролните уреди можете да затваряте и отваряте дроселовите органи, за да регулирате нивото на звука. Електронната активна изпускателна система, от друга страна, включва монтирането на специални шумозаглушители вместо дросели. Звукът се контролира чрез специален бордови компютър или дори смартфон, където избирате конкретния звук, който искате да издава вашият автомобил.

Спортна изпускателна система
Сигурно знаете, че за да се поддържат възможно най-високите показатели на автомобила и всички системи да работят по най-добрия начин, изпускателната система често се модифицира доста сериозно. Оригиналните серийни части на изпускателната система обикновено са изработени от груби, понякога порести метали от по-нисък клас, имат сложна конструкция, извивки, конуси и в крайна сметка водят до това, че отработените газове не се отвеждат бързо и ефективно, а преминават през целия процес на филтриране през два катализатора, шумозаглушител и едва след целия процес се отвеждат извън автомобила. Отработените газове срещат съпротивление, могат да предизвикат турбуленция и всичко това се отразява на работата на целия автомобил.

Спортната изпускателна система е проектирана така, че да отвежда отработените газове възможно най-бързо, като по този начин влияе на въртящия момент. Отделните части са изработени от подходящи материали с подходяща гладкост, минимизирана и правилно подбрана геометрия и сечения. Един такъв материал, който не само осигурява дълготрайност на цялата система, но и благоприятства работата на двигателя, е киселинноустойчивата стомана, известна още като киселинна стомана. За да се заобиколи съпротивлението, което се създава при изхвърлянето на отработените газове, цялата изпускателна система често се модифицира, например чрез пропускане на каталитичния конвертор или дори пълното му премахване чрез модифициране на catback, декориране и/или монтиране на downpipe, както и чрез пълно модифициране на компонентите на спортната изпускателна система.

 

Спортни шумозаглушители
Както подсказва името, шумозаглушителите в изпускателната система позволяват да се потиснат прекомерните нива на шума, идващи от двигателя и цялата изпускателна система. Непосредствено след каталитичния конвертор трябва да има два спортни шумозаглушителя - среден и заден шумозаглушител. Те трябва да са изработени от киселинноустойчива стомана, която осигурява достатъчна устойчивост на високи температури и издържа дълги години.

Все пак нека не забравяме, че ако искате да постигнете видим тунинг ефект под формата на увеличаване на мощността и силата на двигателя, не е достатъчно да замените само задния шумозаглушител със спортен - както правят много любители на спортното шофиране в града, най-добре е да замените целия ауспух със спортен шумозаглушител. Подмяната на ауспуха на първо място позволява да се промени звукът и просто изглежда готино - ще ви е познат онзи басов, дълбок тътен, идващ от тунингованите и спортни автомобили.

В допълнение към крайния шумозаглушител се използва и проходният шумозаглушител, който помага за още по-добър контрол на звука на двигателя и скъсява пътя на отработените газове.

Спортна изпускателна тръба

Друга част от спортната изпускателна система е спортната изпускателна тръба. Тя е от съществено значение за по-плавната работа на двигателя и по-високия въртящ момент. Тя е първият елемент на изпускателната система, който получава газовете, получени при изгарянето на горивото. Нейното разположение, размер и система зависят от размера на двигателя, броя на цилиндрите, пространството под капака и класа на автомобила.

Няма да се лъжем, от формата на този елемент зависят много неща и за съжаление серийните компоненти - както и останалата част от изпускателната система - са разработени с цел намаляване на производствените разходи. Има много неща, които можем да направим, като подобрим формата на изпускателния колектор, направим го от по-качествен материал и го проектираме така, че изгорелите газове да могат да напускат цялата система по-бързо.

Стример
Това е друг компонент, който може да увеличи производителността на двигателя с няколко процента. Все пак трябва да се помни, че монтирането на инжектор вместо катализатор е незаконно - това не само прави невъзможно преминаването на MOT, но може да доведе и до отнемане на свидетелството за регистрация от MOT станцията или от полицията при пътна проверка (да не говорим за глобата), ако стандартите за отработените газове не отговарят на изискванията. Някои хора избират да монтират елемент като накрайник към корпуса на каталитичния конвертор, който де факто е имитация, фиктивен каталитичен конвертор, така че разликата да не се вижда на пръв поглед.

Монтирането на дюзи до каталитичния конвертор обаче е напълно законно - ефектът от гледна точка на повишената мощност на двигателя ще стане видим едва след като цялата изпускателна система бъде заменена със спортна. Както при повечето компоненти - замяната на един компонент вероятно никога няма да доведе до желания ефект върху работата на двигателя. Само цялостната подмяна ще гарантира по-добри резултати. Благодарение на конструкцията си инжекторът помага на изгорелите газове да напуснат камерата още по-бързо. Той им придава вихрово движение, като по този начин ги ускорява през изпускателната система. На пазара се предлагат два вида от този компонент: скалирана дюза, която се счита за най-добрия избор, и дюза с прорези. И двете обаче работят на сходен принцип.

 

Спортен каталитичен конвертор
Както вече знаете, качеството на изработка и формите на използваните компоненти, както и материалът, от който са изработени, оказват огромно влияние върху скоростта, с която отработените газове напускат камерата и цялата изпускателна система. Един от компонентите, които най-много забавят този процес, е каталитичният конвертор. Оригиналните производствени части се произвеждат масово и са проектирани така, че да бъдат възможно най-евтини - и все пак това е една от най-скъпите части на автомобила, керамичните каталитични конвертори са най-често монтираните в нашите автомобили. Тяхната пореста структура е сериозен съперник за отработените газове по пътя към ауспуха.

Задачата на каталитичния конвертор е да филтрира отработените газове, така че съставът им да отговаря на всички екологично приемливи стандарти, но по този начин той влияе върху мощността и въртящия момент на двигателя. Ето защо на тунингованите ауспуси се монтират спортни катализатори, които са изработени от метална сплав, която благодарение на гладката си структура филтрира отработените газове по-бързо и не блокира потока им толкова, колкото керамичните катализатори. Правилно подбраният каталитичен конвертор може да увеличи динамиката на автомобила с до 5%.

 

Модификации на системата за всмукване на въздух
За да станат модификациите още по-ефективни, могат да се направят промени и в системата за всмукване на въздух. Въздушните филтри, компресорите и радиаторите, които се използват в тях, разбира се, имат за цел да предпазят двигателя от прегряване, прекомерна употреба и навлизане на нежелан прах в горивната система. Тунингът на всмукателната система включва замяна на някои от нейните компоненти с по-качествени, изработени от по-добри и по-издръжливи материали. Особено важно е да се заменят онези компоненти, които се износват най-бързо. Използването на силиконови еквиваленти осигурява по-голяма издръжливост и следователно по-дълга защита на двигателя, както и замяната на пластмасовите съединители с еквиваленти от неръждаема стомана или алуминий.

Интеркулер или въздушен охладител
Тази интересна част се намира между турбокомпресора и буталния двигател при агрегатите с турбокомпресор (както дизелови, така и бензинови). Нейното предназначение е - както подсказва името - да охлажда сгъстения въздух. Той охлажда сгъстения въздух с до 40 градуса по Целзий, което помага на двигателя да гори правилно и благоприятно, въпреки повишаването на налягането, което повишава температурата. Няма съмнение, че един по-ефективен и по-качествен интеркулер определено допринася за допълнителното увеличаване на мощността, а това е, което постоянно желаем.

Проблемът с традиционния междинен охладител обаче беше, че той удължаваше всмукателната система, като по този начин забавяше плавното навлизане на въздуха в горивните камери. Това означаваше, че има по-дълъг период от време между натискането на бутона за подаване на гориво и реалната реакция на системата. Водният междинен охладител решава този проблем и позволява по-ефективно и по-бързо охлаждане на въздуха без загуби, причинени от допълнителното съпротивление в системата. Реакцията на компонента е с 14% по-бърза в сравнение с традиционните системи.

 

Спортен конусен филтър
Един от най-често използваните варианти от шофьорите, които искат да увеличат производителността на своя двигател, е да заменят традиционния въздушен филтър със спортен конусен филтър. Първоначално монтирани в автомобилите, те оказват доста голямо съпротивление поради времето и количеството въздух, подавано към двигателя. Конусовидният филтър FIltr има специални филтърни мрежи, импрегнирани с масло, което допълнително ускорява проникването на въздушните частици. Разбира се, той трябва да бъде монтиран в специално проектирани корпуси и с подходящи всмукателни канали. Един от най-често използваните филтри е airbox и turboworks simota, чийто карбонов корпус осигурява на филтъра отлична топлоизолация, а специално проектираната форма на въздухозаборника увеличава максимално притока на студен въздух в двигателя.

Имайте предвид обаче, че той е по-малко ефективен при защитата на двигателя от прах и замърсявания, така че теоретично двигателят е по-податлив на повреди. Конусовидният филтър не трябва да се сменя, но трябва да се обслужва от време на време, а вложките трябва да се напояват с масло. Добре поддържаният филтър ще спомогне за промяна на звука на двигателя и ще повиши производителността с до 4-5% допълнително. важно е да се отбележи, че филтърът изисква капак, за да предпази задвижващата система от горещ въздух. Ако не се погрижим за него, може дори да намалим производителността на двигателя и така да постигнем обратен ефект от планирания.


Клапани и механично регулиране
Когато решим да настроим изпускателната система, лесно забравяме, че монтирането на тялото на дроселовата клапа може да доведе до разлики в налягането в изпускателната система и обратно издухване на турбото. За да се предотврати това, се монтира така нареченият blow-off клапан. Той просто изпуска в атмосферата излишния въздух, който се отразява от затворената дроселова клапа. Почитателите на странния звук, който издава този клапан, вече знаят какво представлява той - звукът напомня на парна експлозия със съскащ звук, познат на всеки любител на бързите автомобили. Така че, в допълнение към функцията си, клапанът просто подобрява изживяването при шофиране. Този ефект е толкова популярен, че негови имитации се монтират на дизеловите двигатели.

Като говорим за клапани, не можем да не споменем MBC (ръчен регулатор на налягането). Той помага за регулиране на налягането на турбокомпресора и за по-бързото достигане на пълния обем на налягането. Разположен е между всмукателния колектор и дроселовата клапа на турбокомпресора. Ако решите да го монтирате, не забравяйте да монтирате и други манометри, за да не повредите двигателя.


Спортен резервоар за гориво - безопасността на първо място
Накрая нека да забравим за резервоара за гориво. Повечето резервоари за гориво от серийно производство са просто запечатани метални контейнери. Въпреки това, за да бъдат моторните спортове и шофирането с висока скорост безопасни, е важно да се монтира безопасен спортен резервоар за гориво, който се състои от истински резервоар (мехур) и алуминиев капак. Цената им може да бъде значителна, но вие знаете, че при толкова динамичен спорт и високи скорости безопасността е от ключово значение. Разбира се, всеки такъв резервоар трябва да бъде одобрен.

pixel